خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/05/10 - 13:56
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
جلالیان در نشست بررسی تحولات غزه با تمرکز بر نسل سوم حقوق بشر؛

ICC جنایات جنگی غزه را بعنوان جرم بین المللی پیگیری کند/ سکوت جوامع غربی تعجب‌آمیز است

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری گفت: بر اساس اسناد و اطلاعات گردآوری شده، جنایان رخ داده در غزه می‌تواند به عنوان جرم بین‌المللی از سوی ICC مورد پیگیری قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست تخصصی بررسی تحولات غزه با تمرکز بر نسل سوم حقوق بشر پیش از ظهر امروز (چهارشنبه ۱۰ مردادماه) با حضور سیدمجتبی ابطحی دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از مردم فلسطین، معاونان وزارت دادگستری، روسای کارگروه های تخصصی اتاق وضعیت فلسطین و فعالان فلسطین در سالن همایش‌های وزارت دادگستری برگزار شد.

عسگر جلالیان، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری با اشاره به اینکه جنگ غزه وارد سیصدمین روز خود شده و هر روز شاهد نقض قوانین متعدد حقوق بشری در این منطقه هستیم، گفت: این مهم جای تعجب دارد که چرا جوامع بین‌المللی نسبت به این موضوع سکوت کرده اند.

وی اظهار کرد: طی این مدت حدود چهل هزار نفر شهید و بیش از ده هزار نفر مفقود شده اند که آمار قابل توجهی است؛ همچنین تعداد زیادی از افراد نیز زخمی و مجروح شده اند.

جلالیان با اشاره به قوانین بین‌المللی، افزود: سالیان متمادی است که اندیشمندان حق برخورداری از صلح، توسعه پایدار و محیط زیست سالم را نسل سوم حقوق بشر عنوان می‌کنند اما باید بررسی شود این حق در غزه چطور رعایت می‌شود.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری ادامه داد: بیش از هفتاد درصد ساختمان ها و بیش از پنجاه درصد فضای سبز غزه از بین رفته اند و بیش از چهل میلیون تن زباله و پسماند در غزه تجمیع شده است.

وی تصریح کرد: مطابق آمارها، همین میزان نیز آوار برجای مانده و بر اساس ارزیابی‌ها بیش از یک دهه برای جمع آوری آن زمان نیاز است.

جلالیان در این راستا، بیان کرد: در این بین ششصد هزار تن دی اکسید کربن در محیط ایجاد شده که عوارض بسیار زیادی بر محیط زیست غزه داشته است.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری گفت: همچنین اگر بازسازی غزه اکنون شروع شود، بیش از شصت و یک میلیون تن کربن تولید خواهد شد که عدد قابل توجهی است.

وی اظهار کرد: در این میان حدود هشتاد هزار تن بمب در غزه از سوی صهیونیست‌ها استفاده شده که بیش از جنگ جهانی بوده و تبعات زیادی خصوصا در عرصه محیط زیست داشته که سبب بروز بحران زیست محیطی شده است.

جلالیان افزود: بر اساس اساسنامه رم و کنوانسیون ژنو در حوزه محیط زیست و اسناد دیگر، آنچه در غزه رخ داده ذیل جنایات بین المللی و جرم بین المللی قابل پیگیری است.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری تصریح کرد: این موضوعات به صورت عمومی جرم انگاری شناسایی می‌شود و بر اساس اسناد و اطلاعات گردآوری شده، می‌تواند به عنوان جرم بین المللی از سوی ICC مورد پیگیری قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: غزه یک نمایشگاه از انواع نقض های زیست محیطی، انواع کنوانسیون های بین المللی در حوزه حقوق کودک، جنایات ضدبشری و غیره است./

پایان پیام

  • کد خبر : 381420
کلمات کلیدی
محمدجواد یافتیان
خبرنگار

محمدجواد یافتیان

آخرین اخبار